k nariadeniu vlády č. 266/2006 Z. z.
Inšpekcia prevádzky zahŕňa všetky nasledujúce aspekty alebo výber z nich podľa času,
ktorý je k dispozícii.
1. Kontrola prítomnosti a platnosti dokumentov nevyhnutných na medzinárodné lety,
ako sú: osvedčenie o registrácii, palubný denník, osvedčenie o letovej spôsobilosti,
preukazy spôsobilosti posádky, preukaz spôsobilosti na prevádzku rádiostanice, zoznam
cestujúcich a nákladu.
2. Kontrola zloženia a kvalifikácie posádky lietadla z hľadiska plnenia požiadaviek
prílohy 1 a prílohy 6 k Chicagskemu dohovoru (ďalej len „dohovor“).
3. Kontrola prevádzkovej dokumentácie (letové dáta, prevádzkový letový plán, technický
denník) a letovej prípravy potrebná na preukázanie, že let je pripravený v súlade
s prílohou 6 dohovoru.
4. Kontrola prítomnosti a stavu položiek, ktoré sa vyžadujú pri medzinárodnej navigácii
v súlade s prílohou 6 dohovoru.
4.1 Osvedčenie leteckého prevádzkovateľa.
4.2 Osvedčenie o hluku a emisiách.
4.3 Prevádzková príručka (vrátane zoznamu minimálneho vybavenia) a letová príručka.
4.4 Bezpečnostné vybavenie.
4.5 Vybavenie na ochranu kabíny.
4.6 Vybavenie potrebné na špecifický let vrátane rádiokomunikačného a rádionavigačného
vybavenia.
4.7 Zapisovače letových údajov.
5. Kontrola, aby stav lietadla a jeho vybavenia (vrátane poškodenia a opráv) zaručoval
zachovanie zhody so štandardmi prílohy 8 dohovoru.
Časť II
Po skončení inšpekcie prevádzky sa musí vypracovať správa, ktorá musí zahŕňať štandardné
všeobecné, už opísané informácie a zoznam kontrolovaných položiek spolu s údajmi o
akýchkoľvek nedostatkoch zistených pri každej z týchto položiek a akékoľvek nevyhnutné
osobitné poznámky.
Forma správy je súčasťou tejto prílohy.
3.3. Podrobný opis, ktorý vymedzuje rozsah a metódu inšpekcie na odbavovacej ploche
pre každú položku v kontrolnom zozname v Správe z inšpekcie hodnotenia bezpečnosti
zahraničných lietadiel na odbavovacej ploche (SAFA), musí obsahovať inštruktážny materiál
vydávaný agentúrou. Inštruktážny materiál okrem podrobného opisu obsahuje aj odkaz
na príslušné požiadavky v prílohách Medzinárodnej organizácie civilného letectva.
Vkladanie správ do centralizovanej databázy hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel
(SAFA)
3.4. Správu z inšpekcie hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel (SAFA) na odbavovacej
ploche vloží letecký úrad do centralizovanej databázy hodnotenia bezpečnosti zahraničných
lietadiel (SAFA)2) bezodkladne, najneskôr však do 15 dní po termíne inšpekcie na odbavovacej ploche,
aj keď neobsahuje žiadne nálezy.
4.1. Pre každú kontrolovanú položku sa na účel nálezov vymedzujú tri kategórie možných
odchýlok od príslušných štandardov uvedených v bode 2.1. Nálezy sa kategorizujú takto:
a) za nález kategórie 1 sa považuje nález, ktorý má malý vplyv na bezpečnosť lietadla,
b) za nález kategórie 2 sa považuje nález, ktorý môže mať značný vplyv na bezpečnosť
lietadla, a
c) za nález kategórie 3 sa považuje nález, ktorý môže mať veľký vplyv na bezpečnosť
lietadla.
4.2. Pokyny ku kategorizácii nálezov obsahuje podrobný inštruktážny materiál vydávaný
agentúrou.
5. NÁSLEDNÉ OPATRENIA, KTORÉ TREBA VYKONA
5.1. Inšpektori sú povinní vyplniť osvedčenie o inšpekcii na odbavovacej ploche, ktoré
obsahuje minimálne položky ustanovené vo Formulári osvedčenia o inšpekcii na odbavovacej
ploche, a po ukončení inšpekcie na odbavovacej ploche sa kópia osvedčenia o inšpekcii
na odbavovacej ploche musí odovzdať veliteľovi lietadla, alebo ak nie je prítomný,
členovi letovej posádky alebo najvyššiemu zástupcovi prevádzkovateľa, ktorý je prítomný
v lietadle alebo v jeho blízkosti. Od príjemcu sa vyžiada podpísané potvrdenie o prijatí
kópie osvedčenia o inšpekcii na odbavovacej ploche, ktoré si ponechá inšpektor. Odmietnutie
podpisu zo strany príjemcu sa zaznamená do osvedčenia o inšpekcii na odbavovacej ploche.
Podrobné pokyny obsahuje inštruktážny materiál vydávaný agentúrou.
5.2. Na základe kategorizácie nálezov sú určené následné opatrenia. Vzťahy medzi kategóriou
nálezov a výslednými opatreniami, ktoré treba vykonať, sa uvádzajú v triede opatrení.
Podrobné pokyny obsahuje inštruktážny materiál vydávaný agentúrou.
5.3. Opatrenie triedy 1: Toto opatrenie pozostáva z poskytnutia informácií o výsledkoch
inšpekcie na odbavovacej ploche veliteľovi lietadla, alebo ak nie je prítomný, inému
členovi letovej posádky alebo najvyššiemu prítomnému zástupcovi prevádzkovateľa. Toto
opatrenie pozostáva z rozboru podaného ústne a z doručenia osvedčenia o inšpekcii
na odbavovacej ploche. Opatrenie triedy 1 sa vykoná po každej inšpekcii na odbavovacej
ploche bez ohľadu na to, či boli identifikované nejaké nálezy, alebo nie.
5.4. Opatrenie triedy 2: Toto opatrenie pozostáva z
a) písomnej komunikácie s príslušným prevádzkovateľom a musí obsahovať žiadosť o preukázanie
vykonania nápravných opatrení a
b) písomnej komunikácie so zodpovedným štátom (štát prevádzkovateľa alebo registrácie)
o výsledkoch inšpekcií na odbavovacej ploche vykonaných na lietadlách, ktoré sa prevádzkujú
pod bezpečnostným dohľadom príslušného štátu. Komunikácia obsahuje, pokiaľ je to náležité,
žiadosť o potvrdenie súhlasu s nápravnými opatreniami vykonanými na základe bodu 1.
Letecký úrad predkladá agentúre správu o stave následných opatrení za každý mesiac,
ktoré boli vykonané na základe inšpekcií na odbavovacej ploche.
Opatrenie triedy 2 sa vykonáva po inšpekciách na odbavovacej ploche, v ktorých sa
našli nálezy kategórie 2 alebo kategórie 3.
Podrobné pokyny obsahuje inštruktážny materiál vydávaný agentúrou.
5.5. Opatrenie triedy 3: Opatrenie triedy 3 sa vykonáva po inšpekcii na odbavovacej
ploche, v ktorej sa našiel nález kategórie 3. Kvôli významu nálezov kategórie 3, pokiaľ
ide o ich potenciálny vplyv na bezpečnosť lietadla, cestujúcich a posádky, sa ustanovili
tieto podtriedy:
a) Trieda 3a – obmedzenie letovej prevádzky lietadla: pri inšpekcii na odbavovacej
ploche sa zistia nedostatky, v dôsledku ktorých lietadlo môže odletieť len s určitými
obmedzeniami.
b) Trieda 3b – nápravné opatrenia pred letom: pri inšpekcii na odbavovacej ploche
sa zistia nedostatky, ktoré vyžadujú nápravné opatrenie (opatrenia) pred plánovaným
letom.
c) Trieda 3c – letecký úrad uzemní lietadlo: lietadlo sa uzemní vtedy, ak po náleze
kategórie 3 (veľký vplyv na bezpečnosť) letecký úrad má dôvodné pochybnosti o tom,
či prevádzkovateľ lietadla pred odletom vykoná nápravné opatrenia na odstránenie nedostatkov,
a tak je bezprostredne ohrozená bezpečnosť lietadla, posádky a cestujúcich. V takých
prípadoch letecký úrad uzemní lietadlo dovtedy, kým sa nebezpečenstvo neodstráni,
a bezodkladne o tom informuje prevádzkovateľa a príslušné orgány daného štátu, v ktorom
je lietadlo registrované.
Opatrenia prijaté na základe písmen b) a c) môžu zahŕňať neobchodný premiestňovací
let na technickú základňu.
d) Trieda 3d – okamžitý zákaz prevádzky: letecký úrad môže reagovať na bezprostredné
a zrejmé ohrozenie bezpečnosti uložením zákazu prevádzky.
Správa z inšpekcie hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel na odbavovacej ploche
(SAFA)
Letecký úrad Slovenskej republiky
Formulár osvedčenia o inšpekcii hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel na odbavovacej
ploche (SAFA)