55/2006 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.03.2006 do 29.02.2012
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
55
VYHLÁŠKA
Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky
z 12. januára 2006
o podrobnostiach v havarijnom plánovaní pre prípad nehody alebo havárie
Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) podľa § 27 ods. 7 a § 28 ods. 21 zákona č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých
zákonov (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška upravuje podrobnosti o
a)
obsahu havarijných plánov, postupe pri ich predkladaní a schvaľovaní,
b)
opatreniach, postupoch a činnostiach vrátane stanovenia stupňov závažnosti udalostí
podľa medzinárodných kritérií,
c)
informovaní úradu a verejnosti,
d)
náležitostiach podkladov potrebných k žiadosti o schválenie veľkosti oblasti ohrozenia,
veľkosti spoločnej oblasti ohrozenia vrátane termínu jej predloženia,
e)
systémoch monitorovania,
f)
školeniach, precvičovaní a aktualizácii havarijných plánov,
g)
poskytovaných dátach a časovom priebehu nehody alebo havárie na jadrových zariadeniach
a pri preprave rádioaktívnych materiálov,
h)
spôsobe ohlasovania prevádzkových udalostí a udalostí pri preprave.
§ 2
Základné pojmy
Na účely tejto vyhlášky sa rozumie
a)
organizáciou havarijnej odozvy zriadenie a usporiadanie útvarov a zaradenie zamestnancov
v organizačnej štruktúre držiteľa povolenia alebo dotknutých orgánov štátnej správy
a orgánov samosprávy podľa osobitných predpisov1) v takých vzájomných nadväznostiach, ktoré zabezpečia vykonanie činností potrebných
na zdolávanie nehôd alebo havárií na jadrových zariadeniach alebo pri preprave rádioaktívnych
materiálov, alebo na zmierňovanie a odstraňovanie ich následkov,
b)
územím jadrového zariadenia územie s jadrovým zariadením ohraničené bariérou stráženého
priestoru, ktorá je na účel havarijného plánovania súčasne hranicou jadrového zariadenia,
c)
okolím jadrového zariadenia územie v oblasti ohrozenia okrem územia jadrového zariadenia,
d)
oblasťou ohrozenia jadrovým zariadením územie v tvare kruhu, ktorého stred a polomer
navrhne žiadateľ v konaní o schválenie veľkosti oblasti ohrozenia alebo jej zmien,
e)
spoločnou oblasťou ohrozenia pre viaceré jadrové zariadenia zjednotenie oblastí ohrozenia
pre jednotlivé jadrové zariadenia a v ktorej hraniciach sú zohľadnené hranice všetkých
oblastí ohrozenia; nemusí byť v tvare kruhu.
§ 3
Predbežný vnútorný havarijný plán
(1)
Predbežný vnútorný havarijný plán je podkladom pre vnútorný havarijný plán a pri
jeho vypracúvaní sa zohľadňujú aj nehody alebo havárie, ktoré môžu vzniknúť počas
výstavby jadrového zariadenia.
(2)
Predbežný vnútorný havarijný plán obsahuje
a)
všeobecnú časť,
b)
predbežnú organizáciu havarijnej odozvy,
c)
nejadrové nehody alebo havárie, alebo iné iniciačné javy s vplyvom na jadrovú bezpečnosť
(ďalej len „iné riziká“),
d)
prílohy.
(3)
Všeobecná časť obsahuje
a)
cieľ predbežného vnútorného havarijného plánu,
b)
rozsah záväznosti predbežného vnútorného havarijného plánu,
c)
opis jednotlivých kapitol,
d)
určenie zodpovednosti útvarov a jednotlivcov pri riešení nehôd alebo havárií,
e)
prehľad právnych predpisov dotýkajúcich sa predbežného vnútorného havarijného plánu
a zoznam nadväzujúcej a prevádzkovej dokumentácie,
f)
použité definície, skratky a označenia.
(4)
Predbežná organizácia havarijnej odozvy obsahuje
a)
predbežnú klasifikáciu prevádzkových udalostí na jadrovom zariadení, v prípade nehody
alebo havárie aj spôsob určenia stupňa ich závažnosti a predpokladaného časového priebehu,
b)
spôsob vyhlasovania nehôd alebo havárií podľa stupňa ich závažnosti,
c)
základný opis organizačnej štruktúry organizácie havarijnej odozvy držiteľa povolenia,
d)
predbežný opis technických, komunikačných a materiálnych prostriedkov určených na
zvládnutie nehôd alebo havárií,
e)
predbežný plán monitorovania územia a okolia jadrového zariadenia,
f)
spôsob ochrany zamestnancov a ostatných osôb oprávnene sa zdržujúcich na území jadrového
zariadenia,
g)
spôsob vyrozumenia osôb na území jadrového zariadenia a v oblasti ohrozenia a spôsob
varovania obyvateľstva,
h)
dokumentáciu ochrany pred požiarmi,
i)
spôsob informovania verejnosti o nehodách alebo haváriách,
j)
zoznam orgánov, právnických osôb a fyzických osôb zúčastnených na činnosti podľa
havarijných plánov,
k)
plán zdravotníckych opatrení.2)
(5)
Opis iných rizík obsahuje
a)
ich predbežný prehľad,
b)
rozsah ich vplyvu na jadrovú bezpečnosť,
c)
návrh riešenia nimi spôsobených následkov a nadväznosť na príslušné časti predbežného
vnútorného havarijného plánu.
(6)
Prílohy obsahujú
a)
predbežné štandardné operatívne postupy s opisom činnosti členov organizácie havarijnej
odozvy pri všetkých stupňoch závažnosti nehôd alebo havárií vrátane riadenia odozvy
a spôsob jej vedenia,
b)
grafické zobrazenie predbežnej veľkosti oblasti ohrozenia a vytýčenie evakuačných
trás,
c)
opis priestorov zhromaždenia a ukrytia,
d)
opatrenia pri súčasnej výstavbe jadrového zariadenia a prevádzke iných celkov na
území jadrového zariadenia s dopadom na havarijné plánovanie,
e)
situačný plán jadrového zariadenia a návrh na rozmiestnenie úkrytov,
f)
pravidlá správania zamestnancov zostávajúcich na pracovisku.
§ 4
Vnútorný havarijný plán
(1)
Vnútorný havarijný plán obsahuje
a)
všeobecnú časť,
b)
organizáciu havarijnej odozvy,
c)
iné riziká,
d)
prílohy.
(2)
Všeobecná časť obsahuje
a)
cieľ vnútorného havarijného plánu,
b)
rozsah záväznosti vnútorného havarijného plánu,
c)
opis jednotlivých kapitol,
d)
určenie zodpovednosti za výkon opatrení určených vo vnútornom havarijnom pláne v
rámci organizačnej štruktúry držiteľa povolenia,
e)
prehľad právnych predpisov dotýkajúcich sa vnútorného havarijného plánu a nadväzujúcej
prevádzkovej dokumentácie,
f)
použité definície, skratky a označenia.
(3)
Organizácia havarijnej odozvy obsahuje
a)
klasifikáciu prevádzkových udalostí na jadrovom zariadení, v prípade nehody alebo
havárie spôsob určenia stupňa ich závažnosti a ich predpokladaného časového priebehu,
b)
spôsob vyhlasovania nehôd alebo havárií podľa stupňa ich závažnosti,
c)
spôsob vyrozumenia osôb na území jadrového zariadenia a v oblasti ohrozenia, spôsob
varovania obyvateľstva a informovanie o nehode alebo havárii,
d)
štruktúru organizácie havarijnej odozvy držiteľa povolenia,
e)
technické, komunikačné a materiálne prostriedky určené na zvládnutie nehody alebo
havárie alebo zmiernenie ich následkov vrátane ich zálohovania,
f)
systém spohotovenia,
g)
monitorovanie územia a okolia jadrového zariadenia,
h)
ochranu zamestnancov a ostatných osôb oprávnene sa zdržujúcich na území jadrového
zariadenia,
i)
školenia o vnútornom havarijnom pláne a jeho precvičovanie,
j)
nadväznosti na plán ochrany obyvateľstva3) v oblasti ohrozenia,
k)
kritériá na odvolanie núdzových stavov a zásady obnovy na jadrovom zariadení,
l)
spôsob informovania verejnosti,
m)
zoznam orgánov, právnických osôb a fyzických osôb zúčastnených na činnosti podľa
havarijných plánov,
n)
dokumentáciu ochrany pred požiarmi,
o)
plán zdravotníckych opatrení.2)
(4)
Opis iných rizík obsahuje
a)
ich prehľad,
b)
rozsah ich vplyvu na jadrovú bezpečnosť,
c)
návrh riešenia nimi spôsobených následkov a nadväznosť na príslušné časti vnútorného
havarijného plánu.
(5)
Prílohy obsahujú
a)
štandardné operatívne postupy s opisom činnosti členov organizácie havarijnej odozvy
pri všetkých stupňoch závažnosti nehôd alebo havárií vrátane riadenia odozvy a spôsob
jej vedenia,
b)
formuláre pre prvotné a následné priebežné písomné informovanie dozorných orgánov
a fyzických osôb a právnických osôb zúčastnených na havarijnom plánovaní podľa § 6,
c)
príklady vybraných nehôd alebo havárií s klasifikáciou podľa stupňa ich závažnosti
vrátane odhadu množstva a časového priebehu úniku rádioaktívnych látok alebo ionizujúceho
žiarenia,
d)
opatrenia pri súčasnej prevádzke jadrového zariadenia a výstavbe iných celkov na
území jadrového zariadenia s dopadom na havarijné plánovanie,
e)
situačný plán jadrového zariadenia, plán rozmiestnenia úkrytov, grafické zobrazenie
oblasti ohrozenia s vytýčenými pásmami, sektormi a evakuačnými trasami,
f)
pravidlá správania zamestnancov zostávajúcich na pracovisku.
§ 5
Klasifikačné stupne závažnosti nehody alebo havárie
(1)
Stupne závažnosti nehody alebo havárie sú:
a)
1. stupeň „pohotovosť“ pre stav, pri ktorom je ohrozené alebo narušené plnenie bezpečnostných
funkcií, sú narušené alebo nefunkčné bezpečnostné bariéry, hrozí únik rádioaktívnych
látok alebo unikli rádioaktívne látky, čo môže viesť alebo vedie k nedovolenému ožiareniu
osôb v stavebných objektoch jadrového zariadenia a v prípade nepriaznivého vývoja
udalosti hrozí únik rádioaktívnych látok mimo stavebných objektov jadrového zariadenia,
b)
2. stupeň „núdzový stav na území jadrového zariadenia“ pre stav, ktorý môže viesť
alebo vedie k úniku rádioaktívnych látok mimo stavebných objektov jadrového zariadenia
a na jeho územie,
c)
3. stupeň „núdzový stav v okolí jadrového zariadenia“ pre stav, ktorý môže viesť
alebo vedie k závažnému úniku rádioaktívnych látok do okolia jadrového zariadenia.
(2)
Ak dôjde k vyhláseniu jednotlivých stupňov závažnosti, vykonajú sa najmä tieto činnosti:
a)
pri prvom stupni sa vyrozumejú príslušné útvary organizácie havarijnej odozvy na
území jadrového zariadenia, a ak je to potrebné, aj osoby zodpovedné za ochranu obyvateľstva
podľa plánu ochrany obyvateľstva; tento stupeň sa rovná obdobiu ohrozenia,4)
b)
pri druhom stupni sa spohotoví organizácia havarijnej odozvy a prebehne vyrozumenie
osôb zodpovedných za ochranu obyvateľstva podľa plánu ochrany obyvateľstva a príprava
varovania obyvateľstva; vykonávajú sa opatrenia podľa plánu ochrany obyvateľstva,
c)
pri treťom stupni sa zavedú a vykonajú opatrenia vyplývajúce z vnútorného havarijného
plánu a plánov ochrany obyvateľstva.
§ 6
Vyrozumenie a varovanie
(1)
Spôsob vyrozumenia osôb na území jadrového zariadenia a v oblasti ohrozenia a spôsob
varovania obyvateľstva obsahuje
a)
opis vyrozumenia osôb činných pri riešení nehôd alebo havárií na jadrovom zariadení
a opis varovania osôb na území jadrového zariadenia,
b)
opis vyrozumenia osôb a varovania obyvateľstva podľa osobitných predpisov,5)
c)
varovné signály a forma oznamovania nehôd alebo havárií na území jadrového zariadenia,
d)
varovné signály a doplňujúce hovorené informácie na varovanie obyvateľstva,6)
e)
postup vyhlasovania varovných signálov.
(2)
Plány vyrozumenia osôb obsahujú spôsob, postupnosť a časové limity na vyrozumenie
osôb na území jadrového zariadenia a v oblasti ohrozenia.
(3)
Výskyt nehody alebo havárie držiteľ povolenia ohlasuje úradu bezodkladne telefonicky.
(4)
Držiteľ povolenia doručí prvotnú písomnú informáciu najneskôr do 45 minút od jej
zistenia, a to faxom, elektronickou formou alebo osobne podľa času vzniku nehody alebo
havárie tak, aby informácia bola úradu preukázateľne ohlásená.
(5)
Držiteľ povolenia zasiela úradu následné písomné informácie o priebehu nehody alebo
havárie v závislosti od jej zmien, a to najneskôr do jednej hodiny po doručení prvotnej
písomnej informácie podľa odseku 4 a následne najmenej každé dve hodiny.
(6)
Minimálny obsah prvotnej a následných písomných informácií podľa odsekov 4 a 5 je
uvedený v prílohe č. 1 bodoch A a B.
§ 7
Systém spohotovenia
Systém spohotovenia organizácie havarijnej odozvy ustanovuje
a)
kritériá spohotovenia,
b)
signály a postupy pri spohotovení,
c)
povinnosti zložiek organizácie havarijnej odozvy.
§ 8
Monitorovanie územia a okolia jadrového zariadenia
Opis spôsobu monitorovania územia jadrového zariadenia a okolia jadrového zariadenia
v oblasti ohrozenia podľa § 4 ods. 3 písm. g) obsahuje
a)
postupy, prostriedky, činnosti a opatrenia pri monitorovaní technologických parametrov
jadrového zariadenia,
b)
postupy, prostriedky, činnosti a opatrenia pri monitorovaní radiačnej situácie na
území jadrového zariadenia a v okolí jadrového zariadenia,
c)
postupy, prostriedky, činnosti a opatrenia pri monitorovaní meteorologickej situácie
na území jadrového zariadenia a v okolí jadrového zariadenia.
§ 9
Ochrana osôb na území jadrového zariadenia
Opis ochrany zamestnancov a ostatných osôb nachádzajúcich sa na území jadrového zariadenia
s vedomím držiteľa povolenia obsahuje
a)
spôsob evidencie a kontroly ich pohybu,
b)
zásady ich zhromaždenia, ukrytia a evakuácie,
c)
spôsob poskytovania prostriedkov ochrany a zdravotníckych prostriedkov vrátane prostriedkov
jódovej profylaxie,
d)
spôsob ich dekontaminácie a prehľad dekontaminačných prostriedkov.
§ 10
Školenia, precvičovanie a aktualizácia
(1)
Držiteľ povolenia preukázateľne oboznamuje s obsahom predbežného vnútorného havarijného
plánu a s obsahom vnútorného havarijného plánu všetkých zamestnancov a ostatné osoby
nachádzajúce sa na území jadrového zariadenia s vedomím držiteľa povolenia pri vstupe
na územie jadrového zariadenia, pri nástupe do práce a pri zmene pracovnej funkcie
a potom najmenej jedenkrát za dva roky v rozsahu ich pracovnej funkcie. Členovia organizácie
havarijnej odozvy sa preukázateľne oboznamujú s obsahom predbežného vnútorného havarijného
plánu a vnútorného havarijného plánu najmenej jedenkrát ročne. Systém školení držiteľa
povolenia zahŕňa aj oboznamovanie zamestnancov a ostatných osôb nachádzajúcich sa
na území jadrového zariadenia s vedomím držiteľa povolenia o zmenách v príslušnom
havarijnom pláne. O oboznámení a školeniach vedie držiteľ povolenia evidenciu.
(2)
Zložky organizácie havarijnej odozvy vykonávajú profesijné školenia, nácviky alebo
cvičenia najmenej dvakrát za rok.
(3)
Cvičenie so zapojením celej organizácie havarijnej odozvy držiteľa povolenia sa vykonáva
najmenej jedenkrát ročne.
(4)
Vnútorný havarijný plán sa precvičuje so zložkami určenými v pláne ochrany obyvateľstva
jedenkrát za tri roky.
(5)
O každom cvičení vedie držiteľ povolenia príslušnú dokumentáciu vrátane komplexného
vyhodnotenia a opatrení na odstránenie nedostatkov zistených počas cvičenia.
(6)
Držiteľ povolenia do konca novembra príslušného kalendárneho roka informuje úrad
o záväzných termínoch cvičení na nasledujúci kalendárny rok vrátane zamerania cvičení.
(7)
Držiteľ povolenia predkladá úradu ročné vyhodnotenie cvičení za predchádzajúci kalendárny
rok najneskôr do konca februára príslušného kalendárneho roka.
(8)
Aktualizáciu vnútorného havarijného plánu držiteľ povolenia predkladá úradu v troch
vyhotoveniach.
§ 11
Informovanie verejnosti
(1)
Držiteľ povolenia pravidelne informuje verejnosť o tých činnostiach a dokumentoch
v oblasti havarijného plánovania, ktoré súvisia s ochranou obyvateľstva v oblasti
ohrozenia. Informácie pre verejnosť obsahujú najmenej tie údaje, ktoré sú uvedené
v prílohe č. 2. Uvedené informácie pravidelne aktualizuje v nadväznosti na aktualizáciu vnútorného
havarijného plánu.
(2)
Držiteľ povolenia informuje verejnosť najneskôr do 30 minút o nehode alebo havárii
vtedy, ak bola držiteľom povolenia predbežne ohodnotená podľa prílohy č. 1 bodu A písm. c) stupňom 2 alebo vyšším podľa medzinárodnej stupnice jadrových udalostí (ďalej len
„INES“) uvedenej v prílohe č. 3.
(3)
Informácia podľa odseku 2 sa dopĺňa o údaje, ktorých minimálny rozsah je uvedený
v prílohe č. 4 bode 1.
(4)
Na účely informovania verejnosti v oblasti havarijného plánovania sa využíva informačné
miesto držiteľa povolenia; funkcia zástupcu informačného miesta pre styk s verejnosťou
je zriadená podľa osobitného predpisu7) a je zaradená v rámci organizácie havarijnej odozvy. Držiteľ povolenia spracuje predpis
o spôsobe informovania verejnosti.
§ 12
Poskytovanie dát
(1)
Držiteľ povolenia poskytuje úradu
a)
technologické dáta z každého jadrového zariadenia alebo jeho časti,
b)
dáta z radiačného monitorovania objektov jadrového zariadenia, územia jadrového zariadenia
a okolia jadrového zariadenia,
c)
meteorologické dáta z územia jadrového zariadenia a okolia jadrového zariadenia.
(2)
Orgány štátnej správy alebo ich podriadené organizácie poskytujú úradu
a)
dáta z radiačného monitorovania okolia jadrového zariadenia, územia Slovenskej republiky
a z územia Európy,
b)
meteorologické dáta z okolia jadrového zariadenia, územia Slovenskej republiky a
z územia Európy.
(3)
Dáta podľa odseku 1 poskytuje držiteľ povolenia na vlastné náklady v elektronickej
forme v reálnom čase na špecializované pracovisko úradu.
(4)
Dáta podľa odseku 2 poskytujú orgány štátnej správy alebo ich podriadené organizácie
v elektronickej forme v reálnom čase na špecializované pracovisko úradu.
§ 13
Plán ochrany obyvateľstva
(1)
Plán ochrany obyvateľstva pre prípad nehody alebo havárie jadrového zariadenia sa
vypracúva podľa osobitných predpisov2) v nadväznosti na vnútorný havarijný plán.
(2)
Plán ochrany obyvateľstva obsahuje najmä požiadavky na opatrenia v nadväznosti na
časový priebeh nehody alebo havárie v
a)
období ohrozenia,
b)
skorej fáze,
c)
prechodnej fáze,
d)
neskorej fáze.
§ 14
Obdobie ohrozenia
(1)
Obdobie ohrozenia4) je obdobie, počas ktorého je nehoda alebo havária klasifikovaná prvým stupňom závažnosti.
(2)
Opatrenia v období ohrozenia sú:
a)
vyrozumenie osôb činných pri riešení nehôd alebo havárií a príprava varovania obyvateľstva,
b)
príprava na prípadné uskutočnenie neodkladných opatrení v skorej fáze v oblasti ohrozenia,
c)
informovanie obyvateľstva o opatreniach v období ohrozenia podľa prílohy č. 4.
§ 15
Skorá fáza
(1)
Skorá fáza je charakterizovaná začiatkom úniku rádioaktívnych látok a pretrvávaním
úniku rádioaktívnych látok z jadrového zariadenia do ovzdušia, ktorý vo forme prechádzajúceho
rádioaktívneho mraku je zdrojom rádioaktívnej kontaminácie, vonkajšieho a vnútorného
ožiarenia obyvateľstva rádioaktívnymi látkami. Tá je klasifikovaná minimálne druhým
stupňom závažnosti podľa § 5 ods. 1.
(2)
Neodkladné opatrenia v skorej fáze sú opatrenia podľa osobitných predpisov:2)
a)
vyrozumenie osôb činných pri riešení následkov nehôd alebo havárií a varovanie obyvateľstva,
b)
monitorovanie radiačnej situácie,
c)
regulácia pohybu osôb a dopravných prostriedkov,
d)
ukrytie,
e)
jódová profylaxia,
f)
evakuácia,
g)
používanie špeciálnych prostriedkov individuálnej ochrany,
h)
čiastočná hygienická očista osôb a vecí,
i)
zákaz spotreby nechránených potravín, vody a krmív.
(3)
Neodkladné opatrenia podľa odseku 2 písm. d) až f) a písm. i) sa plánujú v súlade
s hodnotami zásahových úrovní podľa osobitných predpisov.8)
(4)
Prognóza prekročenia zásahovej úrovne8) je dôvodom na vykonanie neodkladných opatrení, ktoré sa vykonajú bez čakania na výsledky
monitorovania skutočnej radiačnej situácie.
(5)
Cieľom neodkladných opatrení je zníženie alebo odvrátenie kontaminácie rádioaktívnymi
látkami a zníženie alebo odvrátenie ožiarenia jednotlivca z obyvateľstva.
(6)
O opatreniach je obyvateľstvo informované podľa prílohy č. 4.
§ 16
Prechodná fáza a neskorá fáza
(1)
Prechodná fáza je charakterizovaná skončením úniku rádioaktívnych látok z jadrového
zariadenia. Obyvateľstvo je potenciálne v tejto fáze ohrozované predovšetkým vonkajším
ožiarením z rádioaktívne kontaminovaných povrchov alebo vnútorným ožiarením, ktoré
je spôsobené vdychovaním rádioaktívnych látok alebo konzumovaním rádioaktívne kontaminovaných
potravín a vody.
(2)
Neskorá fáza je charakterizovaná postupným odvolávaním ochranných opatrení a prechodom
k bežnému spôsobu života. Obyvateľstvo môže byť potenciálne v neskorej fáze ohrozované
z tých istých zdrojov ako v prechodnej fáze.
(3)
Následné opatrenia v prechodnej a neskorej fáze, ktoré sa plánujú v súlade s hodnotami
zásahových úrovní podľa osobitných predpisov,8) sú:
a)
regulácia pohybu osôb a dopravných prostriedkov,2)
b)
regulácia spotreby potravín, vody a krmív rádioaktívne kontaminovaných,2)
c)
presídlenie obyvateľstva podľa vyhodnotenia aktuálnej radiačnej situácie a prognózy
jej vývoja,8)
d)
dekontaminácia postihnutého územia.2)
(4)
Cieľom následných opatrení je zníženie ožiarenia jednotlivca z obyvateľstva a zníženie
alebo vylúčenie následkov z pôsobenia rádioaktívnych látok na jednotlivca z obyvateľstva.
(5)
O opatreniach je obyvateľstvo informované podľa prílohy č. 4.
§ 17
Školenia, precvičovanie a aktualizácia
(1)
Krajské úrady preukázateľne oboznamujú s obsahom plánu ochrany obyvateľstva všetkých
zamestnancov začlenených do organizácie havarijnej odozvy na úrovni kraja najmenej
jedenkrát ročne. Systém školení zahŕňa aj oboznamovanie zamestnancov zaradených do
organizácie havarijnej odozvy so zmenami v pláne ochrany obyvateľstva.
(2)
Krajské úrady najmenej jedenkrát ročne precvičujú vybrané časti plánu ochrany obyvateľstva.
(3)
Činnosti uvedené v pláne ochrany obyvateľstva krajské úrady precvičujú komplexne
jedenkrát za tri roky spolu s organizáciou havarijnej odozvy držiteľa povolenia.
(4)
Krajské úrady vedú o každom cvičení príslušnú dokumentáciu vrátane komplexného vyhodnotenia
a opatrení na odstránenie nedostatkov zistených počas cvičenia.
(5)
Krajské úrady do konca kalendárneho roka informujú úrad o záväzných termínoch cvičení
na nasledujúci rok vrátane ich zamerania.
(6)
Krajské úrady predkladajú aktualizáciu plánov ochrany obyvateľstva úradu na posúdenie
v jednom vyhotovení.
§ 18
Stanovenie oblastí ohrozenia
(1)
Podrobnosti žiadosti o schválenie veľkosti oblasti ohrozenia alebo jej zmien sú uvedené
v prílohe č. 5.
(2)
Žiadosť o schválenie návrhu veľkosti oblasti ohrozenia predkladá žiadateľ úradu jeden
mesiac pred podaním žiadosti o súhlas na umiestnenie stavby.
(3)
Žiadosť o schválenie predbežnej veľkosti oblasti ohrozenia predkladá žiadateľ úradu
najneskôr tri mesiace pred podaním žiadosti o schválenie predbežného vnútorného havarijného
plánu.
(4)
Žiadosť o schválenie veľkosti oblasti ohrozenia predkladá žiadateľ úradu najneskôr
tri mesiace pred podaním žiadosti o schválenie vnútorného havarijného plánu.
(5)
Žiadosť o schválenie veľkosti oblasti ohrozenia spoločnej pre viaceré jadrové zariadenia
predkladá žiadateľ po schválení veľkosti oblasti ohrozenia pre jednotlivé jadrové
zariadenia.
§ 19
Havarijný dopravný poriadok
(1)
Havarijný dopravný poriadok obsahuje
a)
všeobecnú časť,
b)
organizáciu havarijnej odozvy,
c)
iné riziká,
d)
prílohy.
(2)
Všeobecná časť obsahuje
a)
cieľ havarijného dopravného poriadku,
b)
rozsah záväznosti havarijného dopravného poriadku,
c)
opis jednotlivých kapitol,
d)
určenie zodpovednosti za výkon opatrení určených v havarijnom dopravnom poriadku,
e)
všeobecné zásady prepravy rádioaktívnych materiálov v nadväznosti na opatrenia pre
prípad nehody alebo havárie pri preprave,
f)
prehľad právnych predpisov dotýkajúcich sa havarijného dopravného poriadku a zoznam
nadväzujúcej dokumentácie,
g)
použité definície, skratky a označenia.
(3)
Opis organizácie havarijnej odozvy obsahuje
a)
klasifikáciu a opis nehôd alebo havárií pri preprave, ktoré môžu narušiť jadrovú
bezpečnosť pri preprave,
b)
spôsob vyhlasovania nehôd a havárií pri preprave,
c)
štruktúru organizácie havarijnej odozvy a jej zložiek, ktoré sa zúčastňujú na preprave,
a systém ich spohotovenia,
d)
štruktúru a zabezpečenie havarijnej výjazdovej skupiny,
e)
plán vyrozumenia osôb činných pri riešení nehôd alebo havárií pri preprave a spôsob
informovania o nehode alebo havárii pri preprave,
f)
spôsob vyrozumenia osôb činných pri riešení udalosti pri preprave v krajoch, cez
územie ktorých sa preprava vykonáva, a spôsob varovania obyvateľstva,
g)
technické, komunikačné a materiálne prostriedky určené na zvládnutie nehody alebo
havárie pri preprave,
h)
monitorovanie prepravovaných rádioaktívnych materiálov a územia pre prípad nehody
alebo havárie pri preprave,
i)
ochranu osôb zabezpečujúcich prepravu a spôsob poskytovania prostriedkov ochrany
a zdravotníckych prostriedkov,
j)
organizáciu, opatrenia a postupy na zdolanie, zmiernenie alebo odstránenie následkov
nehody alebo havárie pri preprave vrátane regulácie pohybu osôb a dopravných prostriedkov
podľa osobitných predpisov2) v oblasti predpokladaného ohrozenia,
k)
školenia a precvičovanie havarijného dopravného poriadku,
l)
prostriedky na zabezpečenie dekontaminácie a spôsob zabezpečenia dekontaminácie,
m)
spôsob informovania verejnosti pre prípad nehody alebo havárie pri preprave v súlade
s požiadavkami podľa osobitných predpisov,9)
n)
zoznam orgánov, právnických osôb a fyzických osôb zúčastnených na činnosti podľa
havarijného dopravného poriadku,
o)
dokumentáciu ochrany pred požiarmi,
p)
plán zdravotníckych opatrení.2)
(4)
Opis iných rizík obsahuje
a)
ich prehľad,
b)
rozsah ich vplyvu na jadrovú bezpečnosť,
c)
návrh riešenia nimi spôsobených následkov a nadväznosť na príslušné časti havarijného
dopravného poriadku.
(5)
Prílohy obsahujú
a)
štandardné postupy s opisom činnosti členov organizácie havarijnej odozvy,
b)
formuláre na prvotné a následné priebežné informovanie dozorných orgánov podľa § 20,
c)
príklady vybraných nehôd alebo havárií pri preprave,
d)
spôsob vymedzenia zasiahnutého územia, jeho označenia a zabezpečenia.
§ 20
Informovanie o nehode alebo havárii pri preprave
(1)
Výskyt nehody alebo havárie pri preprave držiteľ povolenia ohlasuje úradu bezodkladne
telefonicky.
(2)
Písomnú informáciu o nehode alebo havárii pri preprave vo forme podľa havarijného
dopravného poriadku doručí držiteľ povolenia najneskôr do 45 minút od jej zistenia,
a to faxom, elektronickou formou alebo osobne podľa času vzniku udalosti tak, aby
informácia bola úradu preukázateľne ohlásená.
(3)
Minimálny obsah písomných informácií podľa odseku 2 je uvedený v prílohe č. 1 bode C.
(4)
Držiteľ povolenia informuje verejnosť najneskôr do 30 minút, ak nehoda alebo havária
pri preprave bola ohodnotená podľa INES stupňom 2 alebo vyšším, v súlade s požiadavkami
podľa osobitných predpisov9) a v rozsahu podľa prílohy č. 4 bodu 1.
§ 21
Školenia, precvičovanie a aktualizácia
(1)
Držiteľ povolenia na prepravu preukázateľne oboznamuje s obsahom havarijného dopravného
poriadku všetky osoby, ktoré zabezpečujú prepravu, najmenej jedenkrát ročne v rozsahu
ich pracovného zaradenia.
(2)
Školenie sa vykonáva aj vždy pred prepravou.
(3)
Zložky organizácie havarijnej odozvy precvičujú havarijný dopravný poriadok najmenej
jedenkrát ročne.
(4)
Cvičenie so zapojením celej organizácie havarijnej odozvy sa vykonáva najmenej jedenkrát
ročne.
(5)
O každom školení a cvičení vedie držiteľ povolenia na prepravu dokumentáciu vrátane
komplexného hodnotenia a opatrení na odstránenie nedostatkov zistených počas cvičenia.
Dokumentáciu o cvičení predkladá držiteľ povolenia na prepravu úradu.
(6)
Držiteľ povolenia na prepravu do konca kalendárneho roka informuje úrad o záväzných
termínoch cvičení na nasledujúci kalendárny rok vrátane zameraní cvičení a predkladá
úradu ročné vyhodnotenie cvičení za uplynulý kalendárny rok najneskôr do konca februára
nasledujúceho kalendárneho roka.
(7)
Aktualizáciu havarijného dopravného poriadku predkladá držiteľ povolenia na prepravu
v jednom vyhotovení.
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 22
Posudzovanie a schvaľovanie
(1)
Predbežný vnútorný havarijný plán predkladá žiadateľ o vydanie povolenia na posúdenie
Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky. Po zapracovaní požiadaviek Ministerstva
zdravotníctva Slovenskej republiky predkladá žiadateľ takto upravený predbežný vnútorný
havarijný plán úradu na schválenie v troch vyhotoveniach spolu so stanoviskom Ministerstva
zdravotníctva Slovenskej republiky najneskôr tri mesiace pred podaním žiadosti o vydanie
stavebného povolenia na stavbu jadrového zariadenia.
(2)
Vnútorný havarijný plán predkladá žiadateľ o vydanie povolenia na schválenie úradu
po zapracovaní požiadaviek Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky v troch
vyhotoveniach spolu so stanoviskom Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
(3)
Plány ochrany obyvateľstva predkladajú krajské úrady na posúdenie úradu v jednom
vyhotovení. Po zapracovaní požiadaviek úradu a vydaní stanoviska predložia krajské
úrady plány ochrany obyvateľstva na schválenie Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky.
Po zapracovaní jeho požiadaviek a schválení plánov ochrany obyvateľstva predložia
krajské úrady jedno schválené vyhotovenie spolu s kópiou stanoviska o schválení úradu.
(4)
Havarijný dopravný poriadok predkladá žiadateľ o vydanie povolenia na prepravu na
posúdenie úradu v jednom vyhotovení. Po zapracovaní požiadaviek úradu a vydaní stanoviska
predloží žiadateľ o vydanie povolenia na prepravu havarijný dopravný poriadok na schválenie
Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky. Po zapracovaní
jeho požiadaviek a schválení havarijného dopravného poriadku predloží žiadateľ o vydanie
povolenia na prepravu jedno schválené vyhotovenie spolu s kópiou stanoviska o schválení
úradu.
§ 23
Touto vyhláškou sa preberajú právne akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie
uvedené v prílohe č. 6.
§ 24
Táto vyhláška bola prijatá v súlade s osobitným predpisom10) pod číslom notifikácie 2005/0465/SK.
§ 25
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. marca 2006.
Marta Žiaková v. r.
Príloha č. 1 k vyhláške č. 55/2006 Z. z.
Obsah prvotnej a následnej informácie o nehode alebo havárii jadrového zariadenia
a o nehode alebo havárii pri preprave
A. Prvotná písomná informácia o nehode alebo havárii jadrového zariadenia obsahuje
a) identifikačné údaje držiteľa povolenia podľa § 8 ods. 1 písm. a) zákona,
b) identifikáciu jadrového zariadenia a jeho zemepisné súradnice,
c) dátum a čas vzniku nehody alebo havárie a jej predbežné hodnotenie podľa INES,
d) čas prípadného vyhlásenia klasifikačného stupňa podľa § 5,
e) opis stavu jadrového zariadenia pred nehodou alebo haváriou,
f) jej stručný opis,
g) predpokladané príčiny jej vzniku,
h) opatrenia vykonané bezprostredne po nehode alebo havárii,
i) predpokladané následky nehody alebo havárie,
j) základné informácie o meteorologickej situácii.
B. Následná písomná informácia o nehode alebo havárii jadrového zariadenia obsahuje
upresnené informácie podľa bodu A doplnené o
a) informáciu o celistvosti bariér,
b) predpokladané úniky rádioaktívnych látok, nimi zasiahnutom území a predpokladaný
počet osôb zasiahnutých únikom,
c) prijaté ochranné opatrenia,
d) informovanie médií,
e) výsledky monitorovania.
C. Informácia o nehode alebo havárii pri preprave obsahuje
a) identifikačné údaje držiteľa povolenia podľa § 8 ods. 1 písm. a) zákona,
b) kód prepravy rádioaktívnych materiálov,
c) informácie o mieste nehody alebo havárie pri preprave,
d) čas vzniku nehody alebo havárie pri preprave,
e) opis situácie pred nehodou alebo haváriou a po nehode alebo havárii pri preprave
a príčiny jej vzniku,
f) kategorizáciu podľa stupňa závažnosti v súlade s § 15 ods. 13 zákona,
g) predpokladané následky nehody alebo havárie pri preprave,
h) výsledky monitorovania,
i) dáta o meteorologickej situácii,
j) opatrenia vykonané bezprostredne po nehode alebo havárii pri preprave.
Príloha č. 2 k vyhláške č. 55/2006 Z. z.
Minimálny rozsah údajov pravidelného informovania verejnosti
1. Informácie o ionizujúcom žiarení a jeho účinkoch na zdravie obyvateľstva a vplyve
na životné prostredie.
2. Informácie o možných udalostiach na jadrových zariadeniach, ich klasifikovaní podľa
stupňa závažnosti a možnom vplyve na obyvateľstvo a životné prostredie.
3. Princíp plánov ochrany obyvateľstva, varovania obyvateľstva a vyrozumenia osôb.
4. Činnosti, ktoré obyvateľstvo vykonáva pri jednotlivých udalostiach.
Príloha č. 3 k vyhláške č. 55/2006 Z. z.
Medzinárodná stupnica jadrových udalostí (INES*) na účely informovania verejnosti
Havária | 7 Veľmi vážna havária s účinkami na okolie6 Vážna havária s účinkami na okolie5 Havária s účinkami na okolie4 Havária s vážnymi účinkami na jadrové zariadenie |
Nehoda | 3 Vážna nehoda2 Nehoda1 Porucha |
Udalosť pod stupnicou | 0 Odchýlka |
Príloha č. 4 k vyhláške č. 55/2006 Z. z.
Minimálny rozsah údajov na informovanie verejnosti pre prípad nehody alebo havárie
na jadrovom zariadení alebo pri preprave
1. Informácie o nehode alebo havárii, stupni závažnosti a ich predpokladanom vývoji.
2. Informácie o opatreniach v období ohrozenia.
3. Informácie o neodkladných a následných opatreniach na ochranu obyvateľstva v skorej,
prechodnej a v neskorej fáze.
Príloha č. 5 k vyhláške č. 55/2006 Z. z.
Podrobnosti o podkladoch požadovaných na vymedzenie veľkosti oblasti ohrozenia
1. Podklady k žiadosti o schválenie veľkosti oblasti ohrozenia alebo jej zmien obsahujú
b) opis metodiky analýzy a výpočtového programu,
c) odôvodnenie výberu analyzovaných scenárov rozvoja vybraných ťažkých havárií,1)
d) použité predpoklady modelovania,
e) uvažované počiatočné a okrajové podmienky a požiadavky na funkčnosť systémov a
komponentov,
f) uvažované nápravné opatrenia na zmiernenie následkov vybraných ťažkých havárií,
g) zabezpečovanie kvality,
h) výsledky analýz, ich závery s určením veľkosti oblasti ohrozenia,
i) grafické zobrazenie s vyznačením umiestnenia jadrového zariadenia a s vyznačením
oblasti ohrozenia.
2. Analýzy zdrojového člena a rádiologických následkov vybraných ťažkých havárií sú
zdokumentované tak, aby úrad mohol vypočítané výsledky a závery overiť.
3. Podklady podľa odseku 1 predkladá žiadateľ v dvoch vyhotoveniach.
Príloha č. 6 k vyhláške č. 55/2006 Z. z.
Zoznam preberaných právnych aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie
Touto vyhláškou sa preberajú tieto právne akty Európskych spoločenstiev a Európskej
únie:
1. Smernica Rady 89/618/Euratom z 27. novembra 1989 o informovaní verejnosti o opatreniach na ochranu zdravia, ktoré
sa majú uplatniť, a o krokoch, ktoré sa majú vykonať v prípade rádiologickej havarijnej
situácie (Ú.v. ES L 357, 7. 12. 1989),
2. Rozhodnutie Rady 87/600/Euratom zo 14. decembra 1987 o vytvorení súboru opatrení Spoločenstva na rýchlu výmenu informácií
v prípade mimoriadnej rádiologickej udalosti (Ú.v. ES L 371, 30. 12. 1987).
1)
Napríklad zákon č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení
zákona č. 515/2003 Z. z.
2)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov, vyhláška Ministerstva zdravotníctva
Slovenskej republiky č. 12/2001 Z. z. o požiadavkách na zabezpečenie radiačnej ochrany, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, vyhláška Ministerstva
vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z. o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii
s nebezpečnými škodlivinami v znení neskorších predpisov.
3)
§ 3 ods. 17 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4)
§ 3 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov.
5)
Napríklad vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 348/1998 Z. z. o zabezpečovaní technických a prevádzkových podmienok informačného systému civilnej
ochrany v znení neskorších predpisov.
6)
§ 3a ods. 1 až 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7)
§ 6 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 348/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov.
8)
9)
Napríklad zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
10)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 98/34/ES o postupe pri poskytovaní informácií v oblasti technických noriem a predpisov v platnom
znení (Ú. v. ES L 204, 21. 7. 1998).
1)
§ 2 písm. s) vyhlášky Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky č. 50/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na jadrovú bezpečnosť jadrových
zariadení pri ich umiestňovaní, projektovaní, výstavbe, uvádzaní do prevádzky, prevádzke,
vyraďovaní a pri uzatvorení úložiska, ako aj kritériá pre kategorizáciu vybraných
zariadení do bezpečnostných tried.
2)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov, vyhláška Ministerstva zdravotníctva
Slovenskej republiky č. 12/2001 Z. z. o požiadavkách na zabezpečenie radiačnej ochrany, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, vyhláška Ministerstva
vnútra Slovenskej republiky č. 300/1996 Z. z. o zabezpečovaní ochrany obyvateľstva pri výrobe, preprave, skladovaní a manipulácii
s nebezpečnými škodlivinami v znení neskorších predpisov.
Vykonáva:
541/2004 Z. z. | Zákon o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Menený:
35/2012 Z. z. | Vyhláška Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky č. 55/2006 Z. z. o podrobnostiach v havarijnom plánovaní pre prípad nehody alebo havárie |
Číslo: | 55/2006 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Úradu jadrového dozoru Slovenskej republiky o podrobnostiach v havarijnom plánovaní pre prípad nehody alebo havárie |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 12.01.2006 |
Dátum vyhlásenia: | 08.02.2006 |
Dátum účinnosti od: | 01.03.2006 |
Dátum účinnosti do: | 29.02.2012 |
Autor: | Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: | 25/2006![]() |
Číslo | Dátum účinnosti | Novela |
---|---|---|
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.03.2006 - 29.02.2012 | |
3. | 01.03.2012 - | 35/2012 Z. z. |
- Rozšírené zobrazenie
- Vytvoriť odkaz
- Skryť panel