Príloha č. 1 k nariadeniu vlády č. 581/2006 Z. z.
ŠPECIFICKÉ PODMIENKY
Spoločnosti zabezpečia na palube prievozných lodí ro-ro a vysokorýchlostných osobných
plavidiel, ktoré prevádzkujú, tieto špecifické podmienky:
1. dostupnosť informácií o pobrežných navigačných a iných informačných systémoch na
zabezpečenie bezpečnej prevádzky predtým, než prievozná loď ro-ro alebo vysokorýchlostné
osobné plavidlo vypláva, a využívanie týchto navigačných a informačných systémov veliteľom,
2. označenia týkajúce sa bezpečnostných informácií pre cestujúcich v núdzovej situácii,
ktoré sú v súlade so schválenými symbolmi označení Medzinárodnej námornej organizácie
týkajúcimi sa záchranného vybavenia a postupov, farebne kontrastné s farbou podkladu,
na ktorom sú umiestnené, rozlíšené od iných označení a umiestnené na dostatočne viditeľnom
a nepretržite osvetlenom mieste,
2.1 označenie zhromaždiska a označenie nástupišťa
2.1.1 miesta zhromaždiska a nástupišťa musia byť identifikovateľné na základe symbolu
zhromaždiska doplneného písmenom zhromaždiska v dostatočnej veľkosti, ktoré je zhodné
s písmenom na označení,
2.1.2 označenia zhromaždiska a nástupišťa musia byť v dostatočnej veľkosti a jednotlivo
označovať zhromaždisko a nástupište, musia byť čitateľné a zrozumiteľné pre cestujúcich,
2.1.3 ak jedno miesto slúži ako zhromaždisko a nástupište súčasne, musí byť označené
výlučne symbolom a písmenom zhromaždiska,
2.2 označenie únikovej cesty
2.2.1 označenie smeru k zhromaždisku musí byť umiestnené vo všetkých priestoroch pre
cestujúcich, ako sú schodištia a chodby k zhromaždiskám, verejné priestory, ktoré
nie sú používané ako zhromaždiská, vstupy do hál a priestorov spájajúcich verejné
priestory, a na vonkajších palubách v blízkosti prístupových dverí k zhromaždiskám,
2.2.2 cesty k zhromaždiskám musia byť udržiavané čisté a priechodné a nesmú byť využívané
ako úložné miesta batožiny a príslušenstva,
2.2.3 označenie smeru k nástupišťu vedúce od zhromaždísk k nástupišťu musí byť označené,
2.3 označenia východov a núdzových východov
2.3.1 dvere určené pre cestujúcich slúžiace na presun z priestorov cestujúcich na
otvorené paluby alebo na chodby používané ako únikové cesty musia byť jasne rozlíšiteľné
a viditeľne označené nápisom „VÝCHOD“ a príslušným symbolom. Ak je to možné, jedno
označenie by malo byť nad dverami, ak nie sú dvere priamo viditeľné z priestorov,
ku ktorým patria, ďalšie označenie musí označovať smer, kde sú tieto dvere umiestnené,
2.3.2 dvere, okná, bočné okienka a iné otvory, ktoré nie sú bežne používané ako komunikačné
spojenia, ale ktoré môžu byť použité na účely núdzových únikov, musia byť jasne rozlíšiteľné
a viditeľne označené nápisom „NÚDZOVÝ VÝCHOD“ a príslušným symbolom,
2.4 identifikačné označenia palúb a číslovanie palúb a kabín
2.4.1 každá paluba v priestoroch cestujúcich musí byť označená číslom, doplnkovo môže
byť tiež označená menom. Príslušné označenia musia byť umiestnené vo všetkých schodištiach
a verejne prístupných priestoroch a musia byť jasne rozlíšiteľné a viditeľné,
2.4.2 kabíny cestujúcich na každej palube musia byť očíslované od provy ku korme prievoznej
lode ro-ro a vysokorýchlostného osobného plavidla,
2.5 oznámenia o núdzových postupoch pre cestujúcich
2.5.1 musia byť jednoduché a umiestnené v kabínach cestujúcich, v miestach zhromaždísk
a ostatných priestoroch pre cestujúcich, ktoré budú obsahovať minimálne informácie
o zhromaždiskách a dôležité postupy v prípade núdze,
2.5.2 jednoduché nákresy označujúce miesto „nachádzate sa tu“ a únikové cesty označené
šípkami smerujúcimi k danému miestu je potrebné výrazne vyznačiť,
2.5.3 informácie a situačné plány „nachádzate sa tu“ môžu byť umiestnené spoločne
v jednom oznámení alebo samostatne s návodmi použitia záchrannej vesty znázornené
vo forme použitia záchrannej vesty uvedenej výrobcom a musia byť výrazne znázornené
v blízkosti dverí kabín. Informácie sú v anglickom jazyku alebo iných jazykoch vzhľadom
na národnosti cestujúcich prepravovaných na prievoznej lodi ro-ro a vysokorýchlostnom
osobnom plavidle,
2.5.4 oznámenia o núdzových informáciách pre cestujúcich sú umiestnené na vhodných
miestach pri zhromaždiskách, a pokiaľ je možné, v blízkosti označenia zhromaždiska.
Oznámenia umiestnené v iných verejne prístupných priestoroch pre cestujúcich, ktoré
nie sú zhromaždiskami, sú čitateľné, mimo nákresov a označení iných ako bezpečnostných,
2.6 vysielania prenášané miestnym rozhlasom musia mať formálny, neosobný charakter
a byť zreteľne počuteľné vo všetkých prevádzkových podmienkach vo všetkých verejných
a služobných priestoroch vrátane otvorených palúb, na ktoré majú cestujúci prístup,
2.7 v núdzových situáciách musí posádka nosiť uniformy, jednotné pracovné oblečenie
alebo inú formu rozlíšenia, napríklad nápis „posádka“ na čiapkach alebo vestách, aby
boli cestujúci schopní rozlíšiť členov posádky od iných cestujúcich. Vesty označené
nápisom „posádka“ môžu byť umiestnené na miestach pre núdzové situácie, pre potrebu
členov posádky, ktorí sú mimo služby a nie sú v uniformách,
2.8 spôsoby upútania pozornosti cestujúcich na oznámenia o núdzových informáciách
pre cestujúcich
2.8.1 ak sa informovanie cestujúcich neuskutočnilo po odplávaní prievoznej lode ro-ro
a vysokorýchlostného osobného plavidla, cestujúci musia byť upozornení na umiestnenie
a obsah oznámenia o núdzových informáciách pre cestujúcich. Odporúča sa napríklad
miestnym rozhlasom cestujúcim tieto oznámenia si prečítať. Hlásenia v miestnom rozhlase
sú vykonané po nalodení všetkých cestujúcich pred odplávaním alebo okamžite po odplávaní
prievoznej lode ro-ro a vysokorýchlostného osobného plavidla od nábrežia, pričom hláseniu
predchádza špeciálny signál s výzvou so žiadosťou o pozornosť. Hlásenia sú v anglickom
jazyku alebo iných jazykoch vzhľadom na národnosti cestujúcich prepravovaných na prievoznej
lodi ro-ro a vysokorýchlostnom osobnom plavidle, stručné a v súlade s typom oznámenia,
aby v prípade, ak to bude nutné, boli tí, ktorým je určená, schopní vykonať usporiadané
nastúpenie cestujúcich. Počas hlásenia núdzových informácií pre cestujúcich nesmie
byť vysielané žiadne iné hlásenie alebo hudba,
2.8.2 hlásenia na palube prievoznej lode ro-ro a vysokorýchlostného osobného plavidla
môžu byť doplnené inou formou informácií v závislosti od prievoznej lode ro-ro a vysokorýchlostného
osobného plavidla a cesty, napríklad videonahrávkami na palube prievoznej lode ro-ro
a vysokorýchlostného osobného plavidla alebo na nábreží, informáciami o núdzových
postupoch priloženými k palubnému lístku, informáciami v časopisoch a brožúrach vydaných
pre cestujúcich, vykonaním hlásenia na nábreží, v ktorom sú cestujúci oboznámení s
obsahom oznámení o núdzových informáciách pre cestujúcich umiestnených na palube prievoznej
lode ro-ro a vysokorýchlostnom osobnom plavidle,
3. dodržiavanie plánu organizácie práce,11)
4. neobmedzené rozhodovanie veliteľa na zabezpečenie bezpečnej prevádzky prievoznej
lode ro-ro alebo vysokorýchlostného osobného plavidla, najmä v nepriaznivom počasí,
5. vedenie záznamov o navigačných činnostiach a udalostiach dôležitých pre bezpečnosť
plavby veliteľom,
6. bezodkladné hlásenie o každom poškodení alebo trvalom ohybe dverí trupu a s ním
súvisiacej obšívky, ktoré by mohli ovplyvniť celistvosť prievoznej lode ro-ro alebo
vysokorýchlostného osobného plavidla a všetky nedostatky v zabezpečovacích zariadeniach
týchto dverí, ministerstvu a hostiteľskému štátu a bezodkladné odstránenie tohto poškodenia
alebo nedostatkov,
7. dostupnosť aktuálneho plánu trasy pred vyplávaním prievoznej lode ro-ro alebo vysokorýchlostného
osobného plavidla vypracovaného v súlade s medzinárodnou zmluvou,12)
8. oznámenie všeobecných informácií cestujúcim o systéme služieb a pomoci starším
a zdravotne postihnutým osobám na palube, tak aby boli dostupné aj osobám so zrakovým
postihnutím.