Príloha č. 1 k zákonu č. 250/2007 Z. z.
OBCHODNÉ PRAKTIKY, KTORÉ SA ZA KAŽDÝCH OKOLNOSTÍ POVAŽUJÚ ZA NEKALÉ
Klamlivé obchodné praktiky
1.
Tvrdenie predávajúceho, že sa zaviazal dodržiavať kódex správania, pričom tomu tak
nie je.
2.
Zobrazenie známky dôveryhodnosti, známky kvality alebo ich ekvivalentu bez získania
potrebného povolenia.
3.
Tvrdenie, že kódex správania je schválený orgánom verejnej moci alebo iným orgánom,
pričom tomu tak nie je.
4.
Tvrdenie, že predávajúci vrátane jeho obchodných praktík alebo výrobok bol schválený,
potvrdený alebo povolený orgánom verejnej moci alebo iným subjektom, pričom tomu tak
nie je, alebo takéto tvrdenie bez toho, že by výrobok spĺňal podmienky schválenia,
potvrdenia alebo povolenia.
5.
Výzva na kúpu výrobkov za stanovenú cenu bez toho, že by predávajúci zverejnil akékoľvek
rozumné dôvody, pre ktoré môže predpokladať, že nebude schopný dodať tieto výrobky
alebo rovnocenné výrobky, alebo zariadiť, aby dodávku uskutočnil iný predávajúci za
túto cenu, v čase a v množstve, ktoré sú rozumné vzhľadom na výrobok, rozsah reklamy
výrobku a ponúknutú cenu (vábivá reklama).
6.
Výzva na kúpu výrobkov za stanovenú cenu a následné
a)
odmietnutie ukázať tovar z reklamy spotrebiteľom,
b)
odmietnutie prevziať objednávky na tento tovar alebo jeho dodanie v rozumnom čase,
c)
predvedenie jeho chybnej vzorky s úmyslom podporiť predaj iného výrobku (reklama
typu nalákať a zmeniť).
7.
Nepravdivé vyhlásenie, že výrobok je k dispozícii iba veľmi obmedzený čas alebo že
je k dispozícii za špecifických podmienok iba veľmi obmedzený čas s cieľom vyvolať
okamžité rozhodnutie a znemožniť spotrebiteľovi, aby mal dostatočnú príležitosť alebo
čas na kvalifikované rozhodnutie.
8.
Záväzok predávajúceho, ktorý komunikoval so spotrebiteľom pred uskutočnením obchodnej
transakcie v štátnom jazyku, že poskytne spotrebiteľovi službu po predaji výrobku,
a následné poskytnutie tejto služby je iba v inom jazyku bez toho, že by to bolo spotrebiteľovi
jasne oznámené predtým, ako sa zaviazal k obchodnej transakcii.
9.
Vyhlásenie alebo iným spôsobom vytvorenie dojmu, že výrobok možno legálne predávať,
pričom tomu tak nie je.
10.
Prezentovanie práv, ktoré spotrebiteľovi prislúchajú podľa právnych predpisov, ako
charakteristickej črty ponuky predávajúceho.
11.
Využívanie redakčného priestoru v médiách na podporu výrobku, keď predávajúci zaplatil
za podporu predaja, bez toho, že by to bolo vysvetlené v obsahu alebo obrazom, alebo
zvukom jasne identifikovateľné pre spotrebiteľa (skrytá reklama).
12.
Vecne nesprávne tvrdenie o povahe a rozsahu rizika pre osobnú bezpečnosť spotrebiteľa
alebo jeho rodiny, ak si spotrebiteľ výrobok nekúpi.
13.
Propagovanie podobného výrobku, ako je výrobok vyrobený konkrétnym výrobcom, a to
spôsobom, ktorý úmyselne zavádza spotrebiteľa, aby sa domnieval, že výrobok vyrobil
rovnaký výrobca, pričom tomu tak nie je.
14.
Vytvorenie, prevádzkovanie alebo podporovanie pyramídovej schémy, v ktorej spotrebiteľ
poskytne plnenie za možnosť získať kompenzáciu, ktorá vyplýva hlavne zo zapojenia
ďalších spotrebiteľov do tejto schémy, a nie z predaja alebo spotreby výrobkov.
15.
Tvrdenie predávajúceho, že sa chystá skončiť svoju činnosť alebo premiestniť svoju
prevádzkareň, pričom tomu tak nie je.
16.
Tvrdenie, že výrobok je schopný uľahčiť výhru v hazardných hrách.
17.
Nepravdivé tvrdenie, že výrobok je schopný liečiť choroby, dysfunkcie alebo postihnutia.
18.
Poskytnutie vecne nesprávnej informácie o podmienkach na trhu alebo o možnosti nájsť
výrobok s úmyslom donútiť spotrebiteľa, aby získal výrobok za menej výhodných podmienok,
ako sú normálne podmienky na trhu.
19.
Tvrdenie v obchodnej praktike, že predávajúci ponúkne súťaž alebo vypíše cenu bez
toho, že by opísanú cenu udelil, alebo poskytol zodpovedajúcu náhradu.
20.
Opísanie výrobku ako „gratis“, „zadarmo“, „bez poplatku“ alebo podobne, pričom spotrebiteľ
musí zaplatiť čokoľvek iné okrem nevyhnutných nákladov na odpovedanie na obchodnú
praktiku a vyzdvihnutie tovaru alebo zaplatenie za jeho doručenie.
21.
Zahrnutie do reklamného materiálu faktúry alebo obdobného dokumentu, ktorý požaduje
zaplatenie sumy a ktorý vzbudzuje u spotrebiteľa dojem, že si už objednal predávané
výrobky, pričom tomu tak nie je.
22.
Nepravdivé tvrdenie alebo vytvorenie dojmu, že predávajúci nekoná v zámere súvisiacom
s jeho obchodom, podnikaním, remeslom alebo profesiou, alebo nepravdivé prezentovanie
sa ako spotrebiteľ.
23.
Vytvorenie falošného dojmu, že servis výrobku po jeho predaji je dostupný v členskom
štáte inom ako ten, v ktorom sa výrobok predáva.
Agresívne obchodné praktiky
1.
Vytváranie dojmu, že spotrebiteľ nemôže opustiť priestor predtým, ako sa uzatvorí
zmluva.
2.
Osobné navštevovanie domácnosti spotrebiteľa, ignorujúc žiadosť spotrebiteľa odísť
alebo sa nevracať, okrem prípadov a v rozsahu odôvodnenom na účely vymáhania zmluvného
záväzku.
3.
Vykonávanie vytrvalých a nechcených žiadostí telefonicky, faxom, elektronickou poštou
alebo inými diaľkovými médiami, okrem prípadov a v rozsahu odôvodnenom na účely vymáhania
zmluvného záväzku.
4.
Žiadanie od spotrebiteľa, ktorý si chce uplatniť nárok z poistnej zmluvy, aby predložil
dokumenty, ktoré nie je možné rozumne považovať za relevantné pri určení platnosti
nároku, alebo systematicky neodpovedať na naliehavú korešpondenciu s cieľom odradiť
spotrebiteľa od výkonu jeho zmluvných práv.
5.
Zahrnutie priameho nabádania pre deti do reklamy, aby si kúpili alebo aby presvedčili
svojich rodičov alebo iných dospelých, aby im kúpili propagované výrobky.
6.
Žiadanie spotrebiteľa, aby vykonal okamžité alebo odložené platby za výrobky dodané
predávajúcim alebo aby ich vrátil alebo uschoval, pričom si ich spotrebiteľ neobjednal,
okrem prípadu, že tento výrobok je náhradným tovarom dodaným podľa osobitného predpisu.
7.
Výslovné informovanie spotrebiteľa, že ak si nekúpi výrobok alebo službu, bude ohrozené
zamestnanie alebo živobytie predávajúceho.
8.
Vytváranie falošného dojmu, že spotrebiteľ už vyhral, vyhrá, alebo potom, čo niečo
urobí, vyhrá cenu alebo získa iný rovnocenný prospech, keď v skutočnosti
a)
neexistuje cena alebo iný rovnocenný prospech,
b)
činnosť smerujúca k získaniu ceny alebo iného rovnocenného prospechu je podmienená
tým, že spotrebiteľ uhradí hotovosť, alebo si spôsobí náklady.