Príloha č. 3 k vyhláške č. 361/2010 Z. z.
TECHNICKÉ POŽIADAVKY A VŠEOBECNÉ PODMIENKY PREVÁDZKOVANIA PLNIACEHO ZARIADENIA NA
PLNENIE ZDOLA S RECIRKULÁCIOU BENZÍNOVÝCH PÁR A OCHRANOU PROTI PREPLNENIU CESTNÉHO
CISTERNOVÉHO VOZIDLA
1.1 Prípojka na plniacom ramene, ktoré je určené na prečerpávanie kvapaliny, musí
vyhovovať vonkajšej časti prípojky s vnútorným uchytením 101,6 mm (štyri palce) a
vnútornej časti prípojky s vonkajším uchytením, ktorá je umiestnená na cestnom cisternovom
vozidle podľa poznámky.
Poznámka:
Smernica API Odporúčaná prax 1004, siedme vydanie, november 1988: „Spodné plnenie
a regenerácia pár pri cestných cisternových vozidlách MC – 306“, časť 2.1.1.1 – Typ
potrubnej spojky na spodné plnenie.
1.2 Prípojka určená na spätné vedenie benzínových pár, ktorá sa nachádza na hadici
recirkulácie benzínových pár plniaceho miesta, musí mať vonkajšiu časť s vnútorným
bajonetovým prípojom s rozmerom 101,6 mm (štyri palce) a musí vyhovovať vnútornej
časti s vonkajším bajonetovým prípojom s rozmerom 101,6 mm (štyri palce) umiestnenej
na vozidle podľa poznámky.
Poznámka:
Smernica API Odporúčaná prax 1004, siedme vydanie, november 1988: „Spodné plnenie
a regenerácia benzínových pár pri cestných cisternových vozidlách MC – 306“, časť
4.1.1.2 – Prípojka na odvod pár.
2.1 Obvyklá rýchlosť prietoku benzínu jedným ramenom pri plnení je 2 300 l/min., najviac
však 2.500 l/min.
2.2 Pri špičkovom odbere z distribučného skladu môže vzniknúť v zbernom systéme benzínových
pár plniaceho miesta vrátane spätného zberného systému benzínových pár na strane vozidlovej
prípojky spätného vedenia benzínových pár najväčší protitlak 5,5 kPa (55 mbar).
2.3 Schválené cestné cisternové vozidlo s plnením zdola musí byť označené štítkom,
ktorý udáva najväčší povolený počet plniacich ramien, ktoré môžu byť súčasne v činnosti,
aby bolo zaručené, že pri najväčšom tlaku v zbernom systéme podľa bodu 2.2 neuniknú
žiadne benzínové pary cez ventily pretlakových a podtlakových komôr.
3. Pripojenie uzemnenia vozidla – detekcia preplňovania
3.1 Plniace rameno musí byť vybavené kontrolnou detekčnou jednotkou preplnenia vozidla,
ktorá pri pripojení k cestnému cisternovému vozidlu musí poskytovať spoľahlivý povoľovací
signál umožňujúci plnenie aj v prípade, keď snímač preplnenia komory neregistroval
vysokú hladinu.
3.2 Cestné cisternové vozidlo musí byť pripojené na kontrolnú jednotku prostredníctvom
10-kolíkového normovaného elektrického konektora. Vonkajší konektor musí byť namontovaný
na cestnom cisternovom vozidle a vnútorný konektor na pohyblivom vedení, ktoré je
pripojené na kontrolnú jednotku na plniacom zariadení.
3.3 Detektormi vysokej hladiny vo vozidle musia byť dvojvodičové termistorové snímače,
dvojvodičové optické snímače, päťvodičové optické snímače, alebo zlučiteľné ekvivalenty
za predpokladu, že systém je zabezpečený proti poruche. Termistory v termistorovom
snímači musia mať záporný teplotný koeficient.
3.4 Kontrolná jednotka plniaceho zariadenia musí byť vhodná pre obidva systémy – dvojvodičové
aj päťvodičové.
3.5 Cestné cisternové vozidlo musí byť pripojené k plniacemu zariadeniu cez spoločné
vratné vedenie snímačov preplnenia, ktoré musí byť pripojené na desiaty kolík na vonkajšom
konektore cez podvozok vozidla. Desiaty kolík na vnútornom konektore musí byť pripojený
na puzdro kontrolnej jednotky, ktoré musí byť pripojené na uzemnenie plniaceho zariadenia.
3.6 Schválené cestné cisternové vozidlo s plnením zdola musí mať identifikačný štítok
podľa bodu 2.3, ktorý udáva aj typ inštalovaných detekčných snímačov preplnenia –
dvojvodičových alebo päťvodičových.
4.1. Plniace zariadenie a zariadenie na zber benzínových pár na plniacom mieste sa
musia pripojiť k cestným cisternovým vozidlám takto:
4.1.1. Výška strednej osi kvapalinových adaptérov musí byť najviac 1,4 m bez naloženia
a najmenej 0,5 m s naložením a odporúčaná výška od 0,7 m do 1,0 m.
4.1.2. Horizontálny rozstup adaptérov nesmie byť menší ako 0,25 m, odporúčaný rozstup
je najmenej 0,3 m.
4.1.3. Všetky kvapalinové adaptéry sa musia umiestniť v kryte, ktorého dĺžka nepresahuje
2,5 m.
4.1.4. Adaptér zberu benzínových pár sa musí prednostne umiestniť vpravo od kvapalinových
adaptérov vo výške do 1,5 m bez nákladu a nad 0,5 m s nákladom.
4.2. Prípojka uzemnenia a preplnenia sa musí umiestniť vpravo od kvapalinových adaptérov
a adaptéru zberu benzínových pár vo výške do 1,5 m bez nákladu a nad 0,5 m s nákladom.
4.3 Prípojky uvedené v bode 4.2 sa musia umiestniť len na jednej strane cestného cisternového
vozidla.
5. Bezpečnostné opatrenia
5.1. Detekcia preplnenia a uzemnenie
Ak nie je povoľovací signál od kombinovanej kontrolnej jednotky uzemnenia a preplnenia,
plnenie sa nesmie povoliť. V prípade signalizácie stavu preplnenia alebo straty uzemnenia
cestného cisternového vozidla, kontrolná jednotka na plniacom ramene musí uzavrieť
ventil plnenia.
5.2. Detekcia zberu benzínových pár
Ak nebola pripojená hadica zberu benzínových pár na cestné cisternové vozidlo a nie
je umožnený voľný priechod pre vytláčané benzínové pary, aby prúdili z cestného cisternového
vozidla do zariadenia systému zberu benzínových pár, plnenie sa nesmie povoliť.