„§ 5
Kolesá, pneumatiky a protisklzové reťaze
(1)
Na vozidle sa smú používať len typovo schválené alebo homologizované pneumatiky určené
výrobcom vozidla v súlade s určením výrobcu pneumatík, ktoré sú zapísané v osvedčení
o evidencii časti II alebo v technickom osvedčení vozidla.
(2)
Schválené alebo homologizované pneumatiky podľa odseku 1 nemusia byť použité pre
vozidlá
a)
kategórií L1e, L2e a L6e s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vozidla rovnou alebo menšou 150 kg, v
ktorých je prípustné použiť pneumatiky so šírkou prierezu pneumatiky menšou nanajvýš
rovnou 67 mm,
b)
kategórie T, ktorých najväčšia rýchlosť vozidla neprevyšuje 40 km • h-1,
e)
kategórie PS, ktorých najväčšia rýchlosť vozidla neprevyšuje 40 km • h-1.
(3)
Okrem výrobcom vozidla určených pneumatík, pneumatiky musia byť zvolené tak, aby
ich konštrukcia, vyhotovenie, rozmery a hustenie zodpovedali podmienkam prevádzky,
najmä najväčšej technicky prípustnej hmotnosti vozidla (technicky prípustným hmotnostiam
pripadajúcim na nápravy) a jeho najväčšej konštrukčnej rýchlosti určenej výrobcom
vozidla a aby pritom dosahovali čo najväčšiu životnosť a hospodárnosť prevádzky vozidla.
Ako náhradné koleso môže byť použité aj koleso s pneumatikou na núdzový dojazd alebo
s náhradnou pneumatikou na dočasné použitie, ktorej konštrukcia a rozmer sú odlišné
od pneumatiky pre normálne použitie a na tento účel je určená výrobcom vozidla a výrobcom
pneumatiky.
(4)
Priestor, v ktorom sa koleso otáča, musí byť taký, aby v rámci obmedzenia daného
zavesením a riadením, ktoré je určené výrobcom vozidla, umožnil neobmedzený pohyb
pri použití maximálnej prípustnej veľkosti pneumatík a šírky ráfika vzhľadom na minimálnu
a maximálnu hĺbku zálisu ráfika a taktiež aj v prípade použitia protisklzových reťazí
alebo obdobných zariadení.
(5)
Na vozidle nesmú byť, okrem núdzového dojazdu a v prípade motocyklov s postranným
vozíkom kategórie L4e, súčasne použité pneumatiky rôznych rozmerov a konštrukcií, ak pri schválení nebolo
určené inak. Na rovnakej náprave musia byť použité iba zhodné pneumatiky. Konštrukciou
pneumatiky sa rozumie konštrukcia diagonálna (BIAS-PLY), radiálna (PLY) a zmiešaná
(BIAS BELTED). Zhodnou pneumatikou sa rozumie pneumatika s rovnakým rozmerom, konštrukciou,
kategóriou použitia, názvom výrobcu, obchodnou značkou, indexom nosnosti, kategóriou
rýchlosti a prierezom. Kategóriou použitia sa rozumie
a)
normálna cestná pneumatika,
b)
pneumatika na jazdu na snehu označená horským symbolom (symbol horského štítu so
snehovou vločkou alebo symbolom snehovej vločky v horskom štíte s tromi vrcholmi),
c)
pneumatika s vylepšenými trakčnými vlastnosťami v blate alebo čerstvom alebo roztopenom
snehu s označením "M+S" alebo "M.S" alebo "M&S",
d)
špeciálna pneumatika
1.
pneumatika na špeciálne použitie, napríklad na zmiešané použitie na cestu a mimo
nej alebo na iné špeciálne účely s označením "MPT", "ET", "ML" alebo "POR" definované
v predpise EHK č. 117,5)
2.
pneumatika s obmedzenou rýchlosťou,
3.
pneumatika pre niektoré stavebné a poľnohospodárske stroje s označením "IND", "R-4"
alebo "F-3",
e)
náhradné pneumatiky na dočasné použitie.
(6)
Pneumatiky musia byť vždy riadne nahustené na tlak predpísaný výrobcom vozidla, avšak
nesmie byť prekročené hustenie predpísané výrobcom pneumatík. V prípade vozidiel kategórie
M1 a N1 pri ťahaní prípojného vozidla, z dôvodu prídavného zaťaženia zadnej nápravy, je potrebné
zvýšiť tlak v zadných pneumatikách najmenej o 20 kPa (0,2 bar) nad odporúčanú hodnotu
tlaku pneumatiky, ak výrobca vozidla neurčil inak. Pri zdvojenej montáži kolies musia
byť na hustenie vnútornej pneumatiky ventily usporiadané a kolesá vyhotovené tak,
aby sa tlak vzduchu v pneumatike dal ľahko upraviť alebo merať, a to zo strany vonkajšieho
kolesa bez demontáže kolies alebo inej náročnej manipulácie.
(7)
Nosnosť pneumatík vrátane náhradnej pneumatiky (ak je súčasťou výbavy) musí byť v
prípade
a)
vozidla vybaveného zhodnými pneumatikami na všetkých nápravách v jednoduchom usporiadaní
rovná najmenej polovici najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti pripadajúcej na najviac
zaťaženú nápravu podľa konštrukcie vozidla určenej výrobcom vozidla,
b)
vozidla vybaveného zhodnými pneumatikami v rámci jednotlivých náprav v jednoduchom
usporiadaní najmenej rovná polovici maximálne prípustnej celkovej hmotnosti pre príslušnú
nápravu určenej výrobcom vozidla; v prípade pneumatík tried C2 a C3 je možné zohľadniť
zmenu nosnosti v závislosti od rýchlosti pneumatiky ustanovenú predpisom EHK č. 54,5)
c)
vozidiel kategórie M1, N1, O1 a O2 vybavených pneumatikami homologizovanými podľa predpisu EHK č. 305) v zdvojenom usporiadaní (dvojmontáži) najmenej rovná 0,27 násobku maximálne prípustnej
celkovej hmotnosti pre príslušnú nápravu určenej výrobcom vozidla,
d)
vozidiel kategórie M2, M3, N, O3 a O4 vybavených pneumatikami homologizovanými podľa predpisu EHK č. 545) v zdvojenom usporiadaní (dvojmontáži) najmenej rovná 0,25 násobku maximálne prípustnej
celkovej hmotnosti pre príslušnú nápravu určenej výrobcom vozidla,
e)
vozidiel kategórie L, ak je náprava vybavená
1.
len jednou pneumatikou, najmenej rovná najväčšej technicky prípustnej hmotnosti pripadajúcej
na príslušnú nápravu určenej výrobcom vozidla,
2.
dvomi pneumatikami v jednoduchom usporiadaní, najmenej rovná polovici najväčšej prípustnej
celkovej hmotnosti pripadajúcej na príslušnú nápravu určenej výrobcom vozidla,
3.
dvomi pneumatikami v zdvojenom usporiadaní (dvojmontáži), najmenej rovná 0,54 násobku
najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti pripadajúcej na príslušnú nápravu určenej
výrobcom vozidla,
4.
dvomi súbormi pneumatík v zdvojenom usporiadaní (dvojmontáži), najmenej rovná 0,27
násobku najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti pripadajúcej na príslušnú nápravu
určenej výrobcom vozidla,
f)
vozidiel kategórie T, R a S
1.
vybavených dvomi súbormi pneumatík v zdvojenom usporiadaní (dvojmontáži), najmenej
rovná 0,285 násobku maximálne prípustnej celkovej hmotnosti pre príslušnú nápravu
určenej výrobcom vozidla,
2.
vybavených dvomi súbormi pneumatík v strojenom usporiadaní (trojmontáži), najmenej
rovná 0,2 násobku maximálne technicky prípustnej hmotnosti pre príslušnú nápravu určenej
výrobcom vozidla.
(8)
Symbol kategórie rýchlosti každej pneumatiky musí byť prinajmenšom zhodný s maximálnou
konštrukčnou rýchlosťou vozidla. V prípade pneumatík triedy C1 s kategóriami rýchlosti
V, W, Y, Z je pri zvýšení rýchlosti nutné zohľadniť závislosť na nosnosti pneumatiky
podľa predpisu EHK č. 30.5) Ak sa použijú pneumatiky označené horským symbolom s nižšou kategóriou rýchlosti,
ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, najmenej však kategórie rýchlosti zodpovedajúcej
rýchlosti 160 km • h-1 a v prípade vozidiel kategórie L najmenej kategórie rýchlosti zodpovedajúcej rýchlosti
130 km • h-1, je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky alebo
štítku. Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík
namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie
byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou
nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle, napríklad
palubným počítačom. Zníženie kategórie rýchlosti nie je dovolené pri použití pneumatík
s vylepšenými trakčnými vlastnosťami pri jazde na snehu s označením "M+S", "M.S."
alebo "M & S", avšak bez označenia horským symbolom.
(9)
Na zníženú najväčšiu prípustnú rýchlosť pneumatík je dodatkovým označením potrebné
upozorniť vodiča aj v prípade použitia profesionálnych terénnych pneumatík s označením
"POR", ktorých kategória rýchlosti je nižšia, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť
vozidla.
(10)
Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode, napríklad v oblasti behúňa, bočnice
a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú.
Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne
tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako
a)
1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b)
1,6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis16) pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo
vybavené zimnými pneumatikami.
(11)
Vzájomný rozdiel vonkajších priemerov jednotlivých pneumatík na rovnakej náprave
alebo na zdvojenej montáži u nezaťaženého vozidla nesmie byť väčší ako 1,5 % vonkajšieho
priemeru.
(12)
Ak sa pre náhradné koleso použije pneumatika pre normálne použitie, musí byť rovnakej
veľkosti ako pneumatiky namontované na vozidle, nahustené najmenej na tlak zodpovedajúci
najväčšiemu predpísanému husteniu pneumatík na vozidle. Koleso s pneumatikou na dočasné
použitie a pneumatikou na núdzový dojazd možno použiť len na vozidlách kategórie M1 a N1, pričom uvedené pneumatiky musia byť homologizované podľa predpisu EHK č. 64.5)
(13)
Protektorované pneumatiky možno použiť na vozidlách, iba keď sú homologizované podľa
predpisu EHK č. 1085) alebo podľa predpisu EHK č. 109.5)
(14)
Protektorované pneumatiky sa nesmú používať na prednej náprave autobusov triedy II
a III vozidiel kategórie M2 a M3 a ani na motorových vozidlách na prepravu nebezpečných vecí ustanovených v časti
9 bode 9.1.2 dohody ADR.17)
(15)
Pneumatiky homologizované podľa predpisu EHK č. 755) určené pre vozidlá kategórií L2e a L5e môžu byť namontované aj na vozidlá kategórie L6e a L7e.
(16)
Pneumatiky pre vozidlá kategórie M a N a ich prípojné vozidlá môžu byť opravované
iba odborne podľa podmienok uvedených v technickej norme18) alebo podobnej technickej norme týkajúcej sa opravy pneumatík, ktorá je uplatniteľná
pre opravu pneumatík u ostatných kategórií vozidiel. Na núdzový dojazd môže byť pneumatika
opravená svojpomocne pomocou schválených prípravkov aplikovaných vstreknutím roztoku
do pneumatiky alebo predvulkanizovanými opravnými materiálmi bez demontáže pneumatiky.
Všetky poškodené miesta na pneumatike musia byť opravené. Nepripúšťa sa použiť dušu
do neopravenej bezdušovej pneumatiky. Opravené pneumatiky možno použiť len v tej istej
alebo nižšej rýchlostnej kategórii a nosnostnej kategórii. Pri zmene kategórií sa
musí pôvodné označenie odstrániť a nahradiť novým trvalým označením. Ak nemožno po
oprave použiť pneumatiku ako bezdušovú, musí sa označenie "TUBELESS" na obidvoch bočniciach
pneumatiky odstrániť. Pripúšťa sa použitie duše v prípadoch drobných prepichov alebo
drobných poškodení behúňa s následnou stratou tesnosti bezdušovej pneumatiky.
(17)
Drážky dezénu pneumatík určených pre vozidlá kategórie M2, M3 a N a ich prípojné vozidlá označené výrobcom môžu byť dodatočne prehĺbené spôsobom
predpísaným výrobcom pneumatík. Na obidvoch stranách bočnice pneumatiky musí byť vyznačený
symbol
s priemerom najmenej 20 mm alebo nápis "REGROOVABLE". Prehlbovanie drážok dezénu pneumatík
vozidiel kategórie M1 je zakázané.
(18)
Použitie pneumatík s protisklzovými hrotmi je pre všetky vozidlá, okrem vozidiel
záchrannej služby, zakázané.
(19)
Protisklzové reťaze alebo iné rovnocenné zariadenia znamenajú zariadenie na zlepšenie
prenosu hnacích síl a smerovej stability, ktoré sú znížené snehom alebo ľadom nachádzajúcim
sa medzi kolesom a povrchom pozemnej komunikácie. Protisklzové reťaze alebo iné rovnocenné
zariadenia sa môžu použiť iba na vozidlách s rozmermi pneumatík uvedenými v návode
na použitie a podľa podmienok určených výrobcom vozidla. Protisklzové reťaze alebo
iné rovnocenné zariadenia nesmú byť poškodené do takej miery, aby bola ovplyvnená
ich funkčnosť na vozidle. Protisklzové reťaze alebo iné rovnocenné zariadenia sa smú
používať len na úsekoch, kde je pozemná komunikácia pokrytá dostatočnou vrstvou snehu
alebo ľadu.“.